Juncadella, Santuari.




 Santuari de la Verge de  Joncadella

Dilluns de Pasqua
Dia 05/4/2021

Descripció
Construcció religiosa, aquesta església només té una nau però amb capelles laterals. Construïda entre 1748 i 1772 pel mestre d'obres manresà, Joan Espluga, fou bastida a partir d'un projecte creat per l'escultor Josep Sunyer.

L'obra nova substituí un edifici romànic del qual tant sols se'n conserva una porta d'arc de mig punt.

L'any 1807 fou dissenyat i construït el retaule major pels germans Padró. Durant la guerra civil de 1936-39 fou cremada la talla gòtica de la Verge de Joncadella ; la imatge és una reproducció inspirada en la talla original.

Santuari

Construcció Religiosa, ...

Llegir més
Notícies històriques
El Santuari de Joncadella és un dels centres de devoció mariana del Pla de Bages cas Santa Maria és considerada patrona d'aquest indret.

Des de l'Edat Mitjana la verge de Joncadella ha estat advocada per la pluja i les calamitats; la tradició ens parla de la imatge "trobada" al segle XI al lloc de "Jonchadella". L'església fou una de les set parròquies vinculades a Santa Maria de la Seu de Manresa i el nomenament de rector depenia de la Seu.

L'any 1879 va perdre el seu caràcter parroquial i esdevingué una sufragània de Santpedor i després de Sant Martí de Torroella.

Llegir més
 


















Masia BASORA
a 300 metres de Joncadella












Línia Manresa-Súria

Salta a la navegacióSalta a la cerca
Infotaula xarxa de transportsLínia Manresa Alta - Súria
Ramal de Súria
FGC 254.03 Bogadella (13733753465).jpg
Bif. FC Sallent - Súria
41° 45′ 23″ N, 1° 50′ 45″ E ↔ 41° 49′ 40″ N, 1° 45′ 34″ E
TerritoriBages
Tipus serveitrens de mercaderies
Inauguració1924
Longitud12,900 km
Línies1
Estacions2
OperadorFGC
PropietatFGC
Dades tècniques
Electrificaciósense electrificar
Ample ferroviari1.000 mm
Enllaç amb:
TancaRamal Manresa-Súria
12+989Estació de Súria
11+895Túnel Lladó
10+814Pont del Nenus
9+533Pont del Cortès
9+166Túnel del Cortès
Pont del cementiri (Sobre C-55)
8+489Pont de Can Cavaller
7+726Antiga estació de Callús
7+315Pont Vallverd
Pas inferior per la C-55
5+709Viaducte de Joncadella
5+550Antic baixador de Joncadella
Antic traçat cap a Manresa
2+276Pont sota BV-4501
0+588Bifurcació ramal de Sallent
Pas sota eix transversal
Pas sota C-55(ronda de Manresa)
Pont sobre Avinguda dels Dolors
Connexió amb línia Llobregat-Anoia
Estació de Manresa-Alta

La línia Manresa-Súria es una línia de ferrocarril d'ample de via mètric situada a la comarca del Bages, no electrificada i destinada exclusivament al trànsit de trens de mercaderies, posada en servei l'any 1924 per la Compañía General de los Ferrocarriles Catalanes (CGFC). Uneix les estacions de Manresa-Alta i Súria, des de l'any 1996 a través de la línia de de Manresa a Sallent per una variant de traçat. Va ser transferida a FEVE el 1977, i a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el 1979.












Història[modifica]

La creació de la Compañía General de Ferrocarriles Catalanes (CGFC) el 1919 es va fer integrant les tres companyies que explotaven els ferrocarrils a partir dels quals va formar la seva xarxa i un altre que en aquell moment es trobava en construcció: era la que devia anar des de l'estació de Manresa Alta fins a la vila de Súria. La seva construcció es va concedir com a ferrocarril miner a la societat Solvay & Cie el 5 de setembre de 1918.[1] Aquesta empresa del sector químic es va establir a Espanya l'any 1904,[2] i a partir del 1913 va començar a adquirir els drets de diverses concessions mineres del Bages. Per a l'explotació d'aquestes concessions, el 25 de setembre de 1920 es va constituir la societat Minas de Potasa de Súria S.A. (MPS), de la qual Solvay & Cie tenia el 82% del capital.[3] Mentre es produïen aquests fets legals, Solvay va decidir la construcció de la línia de Manresa a Súria per donar sortida als minerals extrets a les mines i transportar-los bé a les seves instal·lacions a Catalunya, bé a la nova estació del Port, que formava part de la línia que la CGFC estava construint en aquell moment.

Degut a les grans inversions que estava realitzant la CGFC, la Junta General d'accionistes del 14 d'octubre de 1921 va decidir ampliar el capital social de l'empresa. Finalment, només va trobar un subscriptor d'aquesta ampliació, que va ser la societat Solvay & Cie, que va aportar 10 milions de pessetes. Una part d'aquesta ampliació de capital no es cobrir amb diners, sinó per l'aportació de la concessió, obres i instal·lacions de la línia de Súria. L'escriptura de traspàs es va signar el 16 d'octubre de 1922. L'1 de març de 1923, la CGFC va sol·licitar la conversió de la concessió de ferrocarril miner a ferrocarril secundari de servei públic,[1] atorgant-li la nova concessió el 6 de maig de 1924.[4] La línia va ser inaugurada poc després, el 13 d'agost de 1924.[1]

Malgrat que la seva construcció va venir motivada per les necessitats industrials, des de la seva posada en servei l'any 1924 i fins al 1939 també va rebre trens de viatgers regulars des de l'estació de Manresa Alta.[1]

Davant les nombroses pèrdues econòmiques arrossegades durant els exercicis de 1975 i 1976, i malgrat els plans de modernització d'instal·lacions i material, la CGFC va renunciar a l'explotació de les seves línies, inclosa aquesta, que varen passar a mans de l'empresa pública FEVE des de l'1 de gener de 1977. Aquest fet es va produir en el període de transició de la dictadura franquista a la democràcia. El 29 de setembre de 1977 es va restaurar la Generalitat de Catalunya, i seguidament començaren les transferències de competències. Entre elles, les dels transports realitzats dins de la comunitat autònoma el 28 de juliol de 1978. Les línies de l'antiga CGFC varen passar a ser titularitat de la Generalitat el 2 de novembre següent. Transitòriament se'n va fer càrrec directament la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, fins que el 5 de setembre de 1979 es va constituir l'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).[1]

El 13 de maig de 1996 es va posar en servei una variant de traçat de la línia.[5] De 3,1 km de longitud, començava al quilòmetre 6+186 de la línia de Manresa a Sallent, al costat dels masos de Sant Iscle i Can Graells, i enllaçava amb el traçat original prop de la masia Les Torres de Bages i l'ermita de Sant Jaume, a Sant Joan de Vilatorrada. Substituïa el traçat original de la línia, de 3,7 km de longitud, que travessava els carrers dels barris de Poble Nou i Mión-Puigberenguer-Poal de Manresa, i que amb el creixement urbà havia quedat envoltat per les vivendes, causant greus problemes d'integració urbana.







B
V





Dia 18/04/2022
Dilluns de Pasqua.
Sardanes a les 5 de la tarda
























Comentaris